Nieuws: Vaste collectie

HomeNieuws › Vaste collectie

+4  Feest!

+4 Feest!

28/03/2018

Met deze expo is het alle dagen feest. Feest! neemt je met al je zintuigen mee in de wereldwijde tradities om de overgangsmomenten in het leven te vieren. De expo brengt een unieke mix van feestobjecten uit verschillende museumcollecties, in een originele opstelling met een uitzonderlijke soundtrack. Stap dus binnen en laat je meteen meeslepen in het nieuwe feestgedruis van het MAS.

De expo Feest! dompelt je onder in de bonte tradities van vieringen bij overgangen in het leven. Of het nu gaat over een doop, huwelijk, het einde van de studies, een overlijden, volwassen worden … we komen samen en vieren feest. Al  overschrijden we daarbij al eens letterlijk de grenzen met soms zware gevolgen.

Deze expo duikt in de feesten en stoeten van eigen bodem. De reuzenstoeten, de Gay Pride Parade en het feest van Chrysostomos of de laatste 100 dagen op school kennen we goed. Maar de tentoonstelling toont ook hoe niet-westerse culturen er graag op los vieren: de hindoegemeenschap die elk jaar Ganesha te water laat om hun god te eren, de Braziliaanse Ticuna-indianen die de eerste menstruatie vieren met imposante maskers of de Mexicanen die de doden feestelijk herdenken tijdens Dia de Los Muertos.

Om het feest compleet te maken is de expo overgoten met een unieke soundtrack, speciaal samengesteld door hedendaagse artiesten zoals Coely en Pomrad. En we laten geregeld de nostalgische muziek schallen op de Decap dans- en kermisorgels rond de dansvloer. Gooi er gerust de benen los.

+5 | Antwerpen à la  carte | Nieuw in 2016

+5 | Antwerpen à la carte | Nieuw in 2016

23/03/2016

Met deze expo serveren we de geschiedenis van de stad langs het verrassende, grillige en vaak onzichtbare spoor van de voedselketen. Ontdek hoe steden door de eeuwen heen de steeds groeiende groep inwoners voeden. Open vanaf 14 mei 2016.

Hongerige monden

Vandaag woont wereldwijd meer dan de helft van de bevolking in steden. Zo telt Antwerpen meer dan 500 000 inwoners. Dat zijn een half miljoen monden die dagelijks gevoed moeten worden. Hoe slagen we daar vandaag in, wat zullen we in de toekomst doen en is dat dan zo anders dan enkele eeuwen geleden? 

 

Wie eet wat?

De expo “Antwerpen à la carte” legt de intieme band tussen de stad en voedsel bloot, van de zestiende eeuw tot in de verre toekomst. Hoe komen steden aan hun eten? Waar ter wereld komen de gewassen vandaan en hoe bereiken ze de stad? Wat eten mensen en waar kopen ze het? Gelijkt de hedendaagse keuken van vandaag nog op een keuken uit pakweg de zeventiende eeuw? En waar blijven we met al het afval? 

 

Voedsel vormt de stad

Volg het spoor van voedsel in de stad en ontdek hoe ons eten ook de kaart van Antwerpen bepaalt. Flaneer langs markten en supermarkten, kijk binnen in herbergen, cafés en restaurants, laat u verrassen door geur- en kunstinstallaties. Lik uw vingers af bij zestiende eeuwse recepten in een eigentijds jasje. Gluur binnen in oude keukens vol zeldzaam keukengerei. En ontdek aan de hand van meesterwerken van Antwerpens grootste schilders en hedendaagse fotografie hoe voedsel al eeuwen het straatbeeld bepaalt. Een vitale expo die al uw zintuigen prikkelt. 

De vijfde verdieping van het MAS is tijdelijk gesloten. 

Nieuwe aanwinsten op de zevende verdieping in het MAS.

Nieuwe aanwinsten op de zevende verdieping in het MAS.

24/01/2015

Jan Cox en Daniel von Weinberger

De vaste expo 'Leven en dood. Over goden en mensen' deelt ideeën over leven en dood in verschillende culturen en levensbeschouwingen. Nieuwe aanwinsten van Jan Cox verbeelden het thema vrijzinnig humanisme. Het thema jodendom krijgt een nieuwe invulling met een installatie van Daniel von Weinberger.

Jan Cox. Plaats voor Nieuwe en De dood van Socrates

Het vrijzinnig humanisme verdient als levensbeschouwing zijn plek in een tentoonstelling over de grote wereldreligies. Twee schilderijen van de Belgische kunstenaar Jan Cox (1919 – 1980) verbeelden belangrijke waarden van het vrijzinnig humanisme.

Cox werd geboren in Den Haag (NL) maar leefde en werkte in Boston en Antwerpen. Als humanist en vrijmetselaar sublimeerde hij verhalen uit de Griekse oudheid tot kunstwerken die aanzetten tot zelfreflectie. Geen geloof in een hiernamaals of in reïncarnatie, maar een confrontatie met de mens die op zoek gaat naar kennis, wijsheid en inzicht in goed en kwaad. Het schilderij 'Plaats voor Nieuwe' verwijst naar een breed maatschappelijk gegeven: de mens leert niet, in oorlogstijd doodt hij telkens opnieuw zijn medemens. Daarnaast verwijst het schilderij 'De dood van Socrates' naar het recht van het individu om voor de eigen dood te kiezen. Net als Socrates maakte Cox zelf een einde aan zijn leven.

'Plaats voor Nieuwe' wordt in langdurige bruikleen gegeven door Adriaan Raemdonck, galeriehouder  van De Zwarte Panter en vriend van de kunstenaar.  Enkele jaren geleden schonk hij het werk 'De Dood van Socrates' aan het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten te Antwerpen. Op hun beurt stellen zij dit werk ter beschikking van het MAS.

Daniel’s Visioen – Daniel’s Vision

Deze nieuwe installatie illustreert de betekenis van leven en dood, en de overgang tussen beide, in het joodse geloof. In het jodendom liggen leven en dood in elkaars verlengden. Joden geloven in het leven na de dood, en daarmee is de dood een deel van het dagelijkse leven. De joods-Antwerpse kunstenaar Daniel von Weinberger geeft in deze installatie zijn persoonlijke visie op het joodse leven.

Daniel von Weinberger genoot zijn opleiding in de jaren zeventig aan de Antwerpse modeacademie. Zijn specialisme is edelsmeedkunst. Centraal in de installatie staat een tafel met wit tafelkleed. Vele joodse rituelen en feesten spelen zich om de tafel in de huiskamer af. Het is de symbolische vervanging van het altaar uit de Tempel.  De installatie bevat vier poëtische teksten van Ingrid van der Veken. Bij de installatie hoort het kunstenaarsboek 'Jalkoet Daniel / Daniel’s verzameling' waarin von Weinberger de lezer een blik gunt in het verholen leven van de joodse gemeenschap.
  

Lees meer

To top of page

Winkelmandje is leeg

Webdesign: Robarov